Ile naprawdę wiesz o cukrze?

Właśnie teraz w lecie jesteśmy zalewani masą informacji o orzeźwiających napojach, oczywiście słodzonych. Częściej wychodzimy do kawiarni, gdzie czarowani jesteśmy przepysznymi deserami. W szczególności w te najcieplejsze dni mamy największą ochotę na zimne lody lub shake waniliowy. Zdaję sobie sprawę, że poruszanie tak kontrowersyjnego tematu w środku wakacji może być ryzykowne.

Temat jest jednak ważny przez cały rok i warto o nim mówić dla naszego własnego zdrowia.


Powiedzmy sobie otwarcie, cukier jest naszym wrogiem, wręcz trucizną. Nie sądźmy, że cukier to tylko słodycze, których trzeba unikać ze względu na ryzyko dodatkowych kilogramów.


Groźba nadwagi czy otyłości to tylko jedne z następstw nadmiernego spożywania cukru. Nasze serce, wątroba, ale przede wszystkim mózg są pod jego ogromnym negatywnym wpływem.

Problemy z pamięcią, koncentracją, nadpobudliwość psychoruchowa, wybuchy agresji, niepokój, ADHD, nadruchliwość, czy nad-aktywność to skutki spożywania cukru od najwcześniejszych lat dziecięcych. Z tego powodu wielu lekarzy wskazuje, by w razie wystąpienia tego typu problemów w pierwszej kolejności spróbować ograniczyć cukier lub całkowicie go wyeliminować.

Pojęcia „cukier” nie można jednak sprowadzać tylko do białego cukru czy słodyczy, gdyż jest on obecny w coraz większej ilości produktów masowo dostępnych w sklepach. W szczególności produkty takie jak:

  • pieczywo
  • wędliny
  • serki
  • jogurty
  • sosy
  • dżemy
  • batony
  • soki i napoje

Wszystkie one zawierają cukier. I lista ta wydaje się nie mieć końca. Dla własnego dobra, zapoznawajmy się z etykietami na produktach.

Na temat naukowych opracowań tego zagadnienia, w celu poszerzenia wiedzy i świadomości każdy może przeczytać w ogólnodostępnych wydawnictwach oraz w Internecie.

Moja rada to starać się maksymalnie ograniczyć obecność cukru w naszym pożywieniu, na rzecz zdrowych zamienników, a będzie to z wymierną korzyścią dla naszego zdrowia.

Najbardziej naturalne dla naszego organizmu pokarmy to świeże i suszone owoce, warzywa oraz nasiona, orzechy i ziarna zbóż. Do picia – woda, ziołowe herbaty i świeżo wyciskane soki.

Jak zmienić swoje nawyki? Stopniowo!

Takie podejście gwarantuje, że organizm nie doświadczy „szoku” wynikającego z nagłego odstawienia cukru. Najlepiej zastosować metodę małych kroków, przyjrzeć się codziennemu jadłospisowi, spojrzeć na zapasy w kuchni czy spiżarni oraz zweryfikować koszyk zakupowy. Eliminacja białego cukru i produktów go zawierających, szukanie zdrowych zamienników już spowoduje wymierne oraz widoczne korzyści dla naszego zdrowia. Może być to dopiero początek nowej drogi. Być może zainspiruje nas do eksperymentów w kuchni i szukania nowych ciekawych przepisów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *